Månedlige arkiver: juni 2014

Personlig trener

«Om jeg skal ha personlig trener? Nei takk, jeg trenger ikke det jeg! Jeg trener saltimer og går tur, det er mer enn bra nok for meg

Det var min første tanke når jeg fikk spørsmålet om jeg ikke skulle begynne med personlig trener. Det var vel for drøyt ett år siden..

To timer med personlig trener følger med i innmeldingen på treningssenteret der jeg trener.

«Jaja.. siden det følger med så, jeg får vel ta de to timene, men jeg vil ikke ha de altså! «

På første møte med min første PT skulle vi finne ut hva jeg ville med en PT og hvor mange timer jeg ville ha. Jeg skulle hvertfall ikke mer enn 10. Hva! Trene to ganger i uka med PT! Nei, ikke jeg nei.

Det ble to ganger i uka, og det ble faktisk veldig bra!

Jeg hadde først en kvinnelig PT som gav meg, skeptiske meg, den beste start med PT som jeg kunne få!

Min neste PT fikk jeg omtrent etter et halvt år da hun jeg hadde først skulle slutte. Nå har jeg en mannlig PT, og har hatt det to ganger i uka til nå frem til sommeren.

Tenk hvordan ting kan endre seg, fra ekstremt skeptisk og full av motstand til den rake motsetning.. Hva var det jeg var så skeptisk til? Jeg tror noe av det handlet om en redsel for å bli alt for sliten og presse meg. Jeg kunne jo nesten dø av det! (litt overdrevent, men likevel..) Også har jeg apparat-skrekk!! Og hva skal jeg med en vektstang mellom hendene…!!???

Når jeg tenker tilbake på skepsisen jeg hadde, er det nesten litt rart og uvirkelig, siden alt er så annerledes nå..

Vel, da var da, og nå er nå!

I dag har jeg trent styrke i sal med instruktør. På en slik time skiftes det raskt mellom de ulike øvelsene og det gjelder å ha riktig teknikk inne slik at en unngår skader og får best utbytte av treningen. Riktig teknikk er for meg en av mine utfordringer når jeg trener styrke. Derfor har det vært veldig verdifullt for meg å få lære dette riktig av en PT. Det blir faktisk ofte sånn at jeg kommer fra saltimer med litt mer skavanker enn jeg hadde trengt, fordi jeg har gjort øvelsene feil. Da er det fint å få «reperasjon» og veileding hos en PT.

En PT gir også akkurat de utfordringene jeg trenger for å nå mine treningsmål og er en som heier på meg.

Ikke minst er en PT der for å få meg ut av komfortsonen, for å presse meg selv og for å utfordre meg fysisk på en måte som jeg aldri kommer til å utfordre meg selv på egenhånd!

Jeg lærer også mer om styrketrening og muskler, jeg spør jo om alt mulig rart og da. Som hva ulike muskler kalles på latinsk, og hvor mange muskler som er i sving når jeg svinger kettelbellen. Og ikke minst hvorfor jeg gjør akkurat den øvelsen jeg gjør. Det er gøy å være nysgjerrig og spørre om alt mulig rart. Og PT`en min koser seg når han blir utfordret.

Jeg har det alltid gøy når jeg trener med PT.  Treningstimene går nesten litt for fort. Det er vel sånn det skal være, er det ikke?  Og resultatene kommer, jeg har aldri vært så stram, fin og sterk i kroppen som nå 🙂

Har du vurdert å trene med PT men enda ikke gjort det? Prøv det da vel! Det er en super innvestering i kropp og helse. Uansett hvilket utgangspunkt du har, får du det du trenger 🙂

Boksing - hardt men gøy :-)

Boksing – hardt men gøy 🙂

Planke med ball, ekstra utfordring for kjernemuskulaturen :-)

Planke med ball, ekstra utfordring for kjernemuskulaturen 🙂

bilde 1bilde 2

 

 

 

 

Motivasjon – hva driver deg?

 Fra Wikipedia: Motivasjon defineres gjerne som «de biologiske, psykologiske og sosiale faktorene som aktiverer, gir retning til og opprettholder atferd i ulike grader av intensitet for å oppnå et mål.»

Jeg har det siste drøye året selv gått gjennom en stor livsstilsendring. Det har ikke skjedd over natta. Det tar tid å skape nye vaner som blir varige. Til det trengs det en stor dose motivasjon.

Jeg har vært mer eller mindre overvektig siden 11-12 års alderen. Jeg har alltid hatt et ønske om å gå ned i vekt. Det har aldri lykkes, før nå. Hva er det som er annerledes nå?

Det er mye som er annerledes nå.

Først og fremst er det en vilje her som ikke har vært tilstede tidligere, en indre drive, en sterk motivasjon.

Jeg har tidligere ønsket meg vekk fra alle de ekstra kiloene, jeg har ønsket meg vekk fra store størrelser i klær, jeg har ønsket meg vekk fra den kroppen jeg hadde. Og til hva da? Det var nok mer enn jeg turte å håpe på. Jeg satte meg ingen mål for dit jeg ville og hva jeg ville med det. Jo, jeg ville bli slank og jeg ønsket å kunne gå i hvilken som helst butikk å kjøpe meg klær, men det ville vel ikke være mulig likevel.. Jeg hadde jo alltid vært overvektig og kom alltid til å være det.

Så til det som er annerledes nå! Motivasjonen for en sunn livsstil er sterk hos meg. Jeg vil gi kroppen min det beste den kan få – det er tross alt den eneste kroppen jeg har. Jeg vil ta ansvar for den. Jeg vil ha energi og overskudd.  Jeg vil kunne løpe etter barna uten å bli andpusten. Jeg vil leve lenge og den dagen jeg dør skal det være naturlig, av alderdom. Jeg vet nå hva jeg vil ha, og jeg ønsker det så sterkt. Jeg vil være et forbilde for andre som ønsker å endre sin livsstil.

Ser du forskjellen i ulike type motivasjon?

Hvis det er slik at du ønsker en endring i ditt liv, enten det har med livsstil eller noe annet å gjøre. Hvor har du din motivasjonen? Hvis du kan sammenligne, er den mest der jeg var før eller mest der jeg er nå? Definer gjerne for deg selv, hvor er du nå og hvor vil du.

Hva er det som skal til for at du kommer dit?

Hva er som hindrer deg i komme dit?

Hva trenger du som du enda ikke tror at du har?

Hvordan vet du at du har kommet dit du vil, hva vil være ditt bevis?

 

bilde 3Mens du tenker over dette, kan du samtidig lure på hva dette bildet har med neste blogginnlegg å gjøre…

Fra sofagris til treningsfreak

I april 2013 var jeg vel ca 14 kilo tyngre enn jeg er i dag og langt fra like sprek. Lenge hadde jeg tenkt på å melde meg inn på trenigssenter å begynne å trene regelmessig. Så var det den dørstokkmila da.. Den kan være uuumååteliig laaang i noen tilfeller, og her hadde jeg nok møtt min lengste mil! Joda, motivasjonen var jo der, jeg ville ned i vekt og få mer energi og overskudd og alt det der… i morgen kanskje….

Så, endelig skjedde det!

Jeg og samboeren satt å så på «En ny start», et tv-program om livvstilsendring ledet av Kari Jaquesson. Et raskt søk på nettet viste at Kari om to-tre uker skulle reise til Budapest på en arrangert treningstur. Og det var to ledige plasser, dog bare ledig dobbeltrom med en ukjent. Hvor gæli kan det bli?

Ivirg meldte jeg meg på, jeg bare visste at denne turen skulle jeg på!

DSC_1224Turen bestod av 5 overnattinger i Budapest på vakre Margaret øya som ligger midt i mellom Buda og Pest. Dagene skulle inneholde alt fra to til tre treningsøkter, det skulle være tid til spa, sightseeing, felles middager og foredrag med Kari.

Ja, dette måtte jo bli bra. Jeg hadde da to eller tre uker på å øke formen bittelitt.. Meldte meg inn på treningssenter og begynte å trene, klar til treningstur. Til nå hadde jeg hatt mine daglige trilleturer (jeg var jo i permisjon med minstemann). Det var noen år siden jeg hadde trent regelmessig sist, foruten disse gåturene.

Det var en herlig gjeng med damer på tur, vi var vel ca 20 stk. Vi startet morgenen med en tur rundt øya på ca 5 km, etterfulgt av frokost, før neste treningsøkt. Været var bare helt nydelig og alle treningsøktene foregikk utendørs. Selv om det var tett opplegg klarte jeg å snike meg unna en lunsj til en date med en god bok – det var deilig for en mamma i permisjon – alenetid gir stor verdi en slik periode i livet.

DSC_1215

Alenetid i sola

Denne turen hadde virkelig alt. Benyttet meg av flere spabehandlinger også. Det var bare å nyte mellom treningsøktene. Og treningen var jo bare gøy! Kari er god på å motivere og tilrettelegge slik at alle får et tilpasset utbytte av treningen 🙂

Det var på denne turen jeg prøvde zumba for første gang. Ojoj.. ble ikke særlig svett etter første økt, hadde mer enn nok med å klare å følge med på trinnene, jeg som ikke er noen danseløve i utgangspunktet. Allerede andre gang gikk det mye bedre 🙂 Zumba er kjempegøy! Og det er alltid gøy å prøve noe nytt, hvertfall andre gangen.. hehe.. 😉

Zumba

Zumba

Zumba-glad :-)

Zumba-glad 🙂

Jeg lærte mye av Kari på disse fem dagene, både gjennom foredrag og gjennom treningene vi hadde. Et godt tips jeg tok med meg var å bare ta på treningstøy enten jeg har tenkt å trene eller ikke. Det gir meg alltid en god og riktig motivasjon. Føler meg så fresh i treningsklær, også drar jeg på trening selvom jeg helst hadde tenkt å bli hjemme! Prøv det du også! Jeg som aldri har villet dra å trene før etter ungenes leggetid, har nå lært å prioritere trening. Undersøkelser viser faktisk at barna trener mer når mor også gjør det! Det betyr ikke at du kan slippe unna hvis du er en far, det betyr bare at du i tillegg til å trene selv, også må gi mor tid til å trene 😉 Enig?!

Og hvis du lurer på hvordan det gikk å bo på rom med en ukjent, kan jeg bare si at jeg kunne ikke vært heldigere! Det var en god match og jeg har ikke ledd så mye hverken før eller siden, så lattermusklene fikk også trimmet seg denne uka.

Denne turen gav meg en skikkelig motivasjon og inspirasjon til å fortsette med trening som en del av hverdagen. Først og fremst for å gå ned i vekt og få bedre helse, men også alt det andre positive som kommer ut av å trene; overskudd, glede, sterk kropp, bedre immunforsvar, bedre søvn for å nevne noe…

Derfor må det være den viktigste turen jeg har hatt for resten av mitt liv!

Tusen takk til Kari og alle de andre herlige damene som gjorde dette til en super tur! Og en super takk til min kjære samboer som lot meg dra vekk midt i permisjonen og tilpasset sin arbeidstid etter det 🙂 Heldige meg 🙂

 

 

Planlegging gir frihet

Jeg har ikke sett verdien i å planlegge før de siste årene.  Det jeg tenker på nå er planlegging av måltider, det jeg skal spise.

Tidligere brukte jeg lang tid, hver dag, på å finne ut hva vi skulle ha til middag. Det ble til slutt et ork, et mas og skapte unødvendig stress.

Det å handle på tom mage, rett etter jobb, er hverken bra for lommeboka eller særlig helsebringende. Vi handler mye mer mat når vi går sultne på butikken, og i tillegg kanskje ikke aner hva vi skal ha middag til middag en gang. Da er det lett å ty til raske karbohydrater, som en sjokolade eller en kjekspakke…..

Derfor har jeg nå begynt å planlegge alle måltider en uke frem i tid og skrive handlelister deretter. Dette frigjør også masse tid resten av uka. Jeg  trenger ikke å gå å lure på hva vi skal ha til middag, for så å gå sulten på butikken hver dag.

Denne planleggingen gjør også at jeg stresser mindre, blir mer glad og avslappet.

Jeg elsker å føle frihet, frihet til å gjøre hva jeg vil. Det gir faktisk planleggingen meg. Jeg som tidligere aldri har likt å planlegge, nettopp fordi jeg ville ha denne friheten, et artig paradoks.

Planlegging av måltider gir meg

  • ro
  • mer tid
  • jevnere blodsukker
  • mindre stress
  • bedre økonomi
  • redusert småspising
  • bedre helse
  • sunnere mat
  • mer frihet til å gjøre det jeg har lyst til

Er du også en av de som går sulten på butikken for å handle hver dag? Kanskje du, akkurat denne søndagen vil sette av litt tid å planlegge ukas måltider. Det skal hvertfall jeg gjøre 🙂

Ønsker deg en god søndag 🙂

 

Hva synes du om navnet på bloggen «Boblende iver»?

Det er litt meg, i grunnen.

Lekende, litt uvanlig og helt unik!

Hvor ofte opplever du at det bare «bobler over» inni deg fordi du er engasjert, motivert, glad, lykkelig…  Det er en ubeskrivelig deilig følelse, er det ikke?

Når «boblet du over» sist? Hva var det som utløste denne følelsen?

Kunne du tenke deg å oppleve denne følelsen litt oftere i hverdagen? Kanskje coaching kan gi deg denne muligheten. Les mer under «NLP Coaching» og ta gjerne kontakt med meg hvis du vil vite mer 🙂

Helvetesuka Søndag – Sett livet i perspektiv

En dag med tid til ettertanke.

Er jeg der i livet jeg vil være og jobber jeg mot de målene som får meg videre dit jeg vil?

Dette er sentrale spørsmål denne dagen. Hvor ofte stopper du opp og virkelig tenker over disse tingene og noterer ned for deg selv? Kanskje er du en som jobber usedvanlig målbevisst med alt du foretar deg i livet, eller kanskje du aldri har satt deg et virkelig mål noensinne?

Inspirert av min herlige 9-åring ble det museumsbesøk denne dagen. Jeg, han og en kopmis av han dro avgårde. Guttene hadde lest om Thor Heyerdahl, Fram og Vikingskipsmuseet på skolen. Alle disse museene ligger på Bygdøy på samme området hvor jeg tok min NLP-utdannelse. Det var bare helt herlig å være tilbake i de samme omgivelsene – mange gode minner er godt lagret og tatt vare på fra denne tiden 🙂

Det som gjorde sterkest inntrykk på meg og guttene denne dagen, var Kon-Tiki-museet og eventyreren Thor Heyerdahl. En bedre rollemodell skal guttene lete lenge etter. Alt ett menneske kan få til, bare ved å tro nok på det!bilde

Etter museumsbesøkene var guttene proppfulle av nye inntrykk og praten gikk mest i hvordan Thor Heyerdahl kunne lage Kon-Tiki og seile i mange dager, og det uten å kunne svømme selv en gang. Det var stor ekstase når vi leide Kon-Tiki filmen på get-boksen når vi kom hjem! Siste dagen av Helvetsuka skal være en kosedag, så jeg så litt på filmen sammen med guttene (tv er jo egentlig ikke lov denne uka…)

Mens gutten så ferdig filmen, gjorde jeg noe jeg hadde tenkt på lenge. Det var å dra en tur på kirkegården, til graven til en jevnaldrene som døde for nesten ett år siden. Ja, dette hadde jeg tenkt på lenge, men ikke tatt meg tid til, før nå. Det tok litt tid før jeg fant graven. Men jeg lette, gikk jeg forbi gravsteder til flere barn. Det er alltid sterkt å se. Samtidig ble jeg fylt av takknemlighet over de to flotte barna jeg har der hjemme. Da jeg omsider fant graven jeg lette etter, lagde jeg meg en fin stund hvor jeg tenkte på alle de gode minnene. Det ble og en stund til ettertanke og til takknemlighet. Det var bare godt å være der å minnes, og samtidig kunne være takknemlig for det livet jeg lever. image

Da kvelden kom var jeg sliten, god og sliten og veldig fornøyd med uka som hadde vært. Det var mye å fordøye på en kveld. En så innholdsrik uke har jeg aldri opplevd, noensinne! Og det var JEG som gjorde jobben, hele veien. Jeg gjorde det, jeg har gjort det! Så utallige mange selvutviklingsbøker jeg har lest eller ønsket å lese og ikke minst «gjøre». Nå har jeg gjort det! Og på bare en uke. Vel, ikke helt da, det krevde en del forberedelser i minst tre uker først, men likevel. På en uke var jeg på topp, jeg var på mitt beste og jeg var ute av komfortsonen HVER ENESTE DAG!

Takk for at du har fulgt meg gjennom hele denne uka, og håper jeg har inspirert deg til å lage din egen Helvetesuke. Kanskje du ikke vil gjennomgå hele uka? I så fall, hvilke av dagene i Helvetsuka inspirerte deg mest? Hva ønsker du å tilføre livet ditt etter å ha lest om disse 7 dagene?

Jeg vil utfordre deg på å legge igjen minst en kommentar på noe du lot deg inspirere av. Er du klar for utfordringen? Kanskje du er med på inspirere andre? Gir ikke det en deilig følelse!

Helvetesuka Lørdag – Indre dialog

Lørdagen er den kosedagen! Det skal tenkes utelukkende positive tanker og ha fokus på den indre dialogen.

Dette blir enkelt, tenkte jeg, jeg som det meste av tiden er postiv og så bevisst på mine tanker. Nok en gang tok jeg feil…! Jeg er evig takknemlig for denne bevisstgjøringen jeg fikk denne dagen, og den har lært meg mye. Ja, jeg er god på å tenke postivt og ha en god indre dialog, men jeg tenker oftere med negativ fortegn enn jeg var klar over, før jeg jeg snur det! Det var det jeg lærte denne dagen. Som at jeg tenker om morgenen «åh, jeg er så trøtt, jeg vil sove mer..» og fort endrer det til «jippy, en ny dag», isteden for å tenke «jippy, en ny dag» med en gang! Jeg bare digger å få slike nye innsikter som kan bidra til at hverdagen min blir enda bedre! Gjør ikke du også?

Vi hadde en mye mer superaktiv morgen i denne familien enn vi noensinne har hatt en helgedag. Jeg stod opp kl 05 som vanlig, nå var det blitt superdeilig, tenk etter bare 5 dager… Husker hvordan jeg på mandagen syntes at dette var helt pyton! Hvertfall de første minuttene. Det ble en joggetur på 40 minutter, og etter det gikk min kjære samboer seg en morgentur. Mens han var ute, lagde jeg deilige frokostpannekaker og blåbærsirup til frokost til hele familien 🙂 Klokka ni allerede hadde vi ryddet av frokostbordet og var klare til resten av dagen 🙂

Lørdagen skal det skrives en helt spesiell liste. Listen skal inneholde alle de ting du er god på! Det er kult det, hvor ofte lager du en sånn liste? Side opp og side ned med selvskryt. Det gir godfølelsen.bilde

Resten av dagen gikk som en drøm 🙂 En veldig veldig deliig dag 🙂

Ingenting

 

image

Ingenting – hvor ofte tar du deg tid til å gjøre ingenting?

Hvor ofte er du ute å bare nyter synet av vakker natur?

Hvor ofte sitter du helt i ro og lytter til fuglekvitter?

Hvor ofte kjenner du vinden blåse lett, mot ansiktet, mot hendene, mot føttene?

Hvor ofte sitter du slik og kjenner at pusten blir roligere og roligere?

Hva gjør det med deg?

Hvordan er kroppen annerledes etter å gjøre ingenting?

Takk deg selv for at du tok deg tid til å gjøre ingenting.

 

Helvetesuka Fredag – Hvile og restitusjon

 

Det var usedvanlig deilig at denne fredagen kom.

Nå var de største utfordringene tilbakelagt og denne fredagen var hvile og restitusjon på programmet. Droppet morgentur i dag. Dagens formiddagstrening lot imidlertid ikke vente på seg. Ukas andre PT-time. Jeg fikk akkurat passe fysiske utfordringer etter en natt uten søvn. Wow, nå har jeg til og med trent etter en natt uten søvn, jeg kan virkelig klare alt!! Godfølelsen 🙂

Fredagen skal som sagt være en dag med mye hvile. Effektiv hvile! 10-15 minutter er nok. Denne dagen skulle det hviles hver eller annenhver time. Vel, med en aktiv smårolling i hus ble det ikke mye hvile på meg før samboeren kom hjem fra jobb. Tok de pustepausene jeg fikk til. Jeg skal love deg at hvilene ble hyppige nok etter at samboeren min kom hjem fra jobb. Det var ga utrolig mye energi og overskudd å bare hvile i 15 minutter! Jeg følte meg faktisk ikke overtrøtt og unormalt sliten når jeg skulle legge meg denne kvelden.

I dag fikk jeg blomster av min kjære når han kom hjem fra jobb! Heldige meg!

image