Månedlige arkiver: juli 2014

Frisk sommerdrikk – proppfull av næring

bilde 2Matlysten er ikke på topp i sommervarmen. Like fullt er det viktig å få i seg nok næring og ikke minst nok væske!

Da er hjemmelaget jus et godt alternativ. Alt du trenger er en juspresse og en stor favn av dine favoritt frukt-og grønnsaker. Favoritten her i huset er med gulerøtter, epler, stangselleri og ingefær. Jo mer epler du putter i, jo søtere blir jusen. Det er bare å prøve seg frem. Denne type jus har vi oftest laget på høsten. Det viste seg at den var like god på sommerstid, da med isbiter!!

Hva er din favoritt-sommer-jus?

I morgen tror jeg at jeg har lyst å lage jus med sitrusfrukter, som appelsin, lime. Kanskje også litt ananas… mmm og mynte…. Høres det godt ut? Det er bare å smake seg frem for å finne favoritten. Eller søke på nettet etter fiks ferdig oppskrifter.

bilde 1

Hva ville Lars Monsen gjort?

I helga var jeg og samboeren min en tur på Norefjell. Første kvelden gikk jeg meg en tur alene for å sondere terrenget.. Ja, det ble vel litt vel grundig sondering da jeg etter en kort joggedistanse, snublet og falt rett i bakken. Det resulterte i skrubbsår på begge knær og i den ene håndflaten. Den ene ankelen fikk seg også en lett trøkk.

Jeg befant meg da på en sti som ikke var merket, sånn helt uti ødemarken liksom. Det tordnet i det fjerne og kvelden (og kanskje mørket) kom snikenende. Jeg var jo ikke egentlig langt uti ødemarken. Det bare føltes sånn. Det var jo bare 2 km unna hotellet og jeg var rett ved en bekk og rett over den bekken var en bred grusvei som førte rett ned til hotellet. Jeg kunne bare ikke se alt dette i det jeg falt, og følte meg som midt i ødemarken og blodet rant og det svei slik bare skrubbsår kan svi! Og hvis du visste hvor redd og nære besvimelsens rand jeg er ved å se blod og for å rense skrubbsår for grus, så kan du kanskje forstå min frykt der og da!

Det først jeg tenkte når jeg kjente bakken hardt mot kroppen var «Å nei, ikke nå igjen!» Jeg hadde nemlig gjort akkurat det samme for et par uker siden, da jeg møtte asfalten i Hellas på siste morgenjoggetur. Så tenkte jeg «Hva er det jeg driver på med!» – litt irritert på meg selv ja! Og panikk-følelse – hva om såret ikke vil slutte å blø, og hva om jeg til og med må sy!! Panikken viste ikke tegn til å avta!

Helt til tanken kom «Hva ville Lars Monsen gjort»?

Vel, nå ville vel ikke Lars Monsen vært i nærheten av den panikken jeg fikk av det lille blodet som rant, og ikke ville jeg vært langt uti ødemarken etter hans definisjon.. Likevel fikk denne tanken meg til å smile og til raskt å komme til fatning med klar tanke. «Jo, selvfølgelig får jeg skylle såret i bekken og vaske vekk blodet». Humøret ble straks mye bedre, og turen tilbake til hotellet gikk mye bedre med følge av Lars Monsen i tankene.

Hvorfor deler jeg akkurat dette med deg? Jo for å vise hvor enkelt vi kan bruke andre menneskers styrker og ressurser for selv å yte bedre. Bare ved å sette seg inn i hva et annet menneske ville gjort i samme situasjon, kan du selv bidra til at du får det mye bedre, ved å raskt endre tankegang og endre handlingsmønster.

Har du en utfordring eller et problem du ikke helt vet hvordan du skal løse. Tenk på en person du vet løser dette på en lekende og enkel  måte. Forestill deg hva denne personen gjør, hva den tenker, hva den føler for å løse dette på denne måten. Tenk så over hvordan du kan bruke denne informasjonen til å løse din utfordring eller problem.

Det et menneske klarer, kan et annet menneske lære seg!

Lykke til med å finne ressurspersoner rundt deg som kan bidra positivt i ditt liv. I det minste få deg til å dra på smilebåndet – da er du allerede langt på vei 🙂

bilde (2) bildeimage

Hva er vel sommer uten en god bok…..

image

Det er ikke ofte du finner meg oppslukt av en bok. Jeg tar meg rett og slett ikke tid til det!

Sommer derimot, det er en tid for å lese bøker!

Jeg snublet over en bok jeg fikk lyst til å lese en dag jeg var på butikken. Hadde hverken hørt noe om forfatteren eller denne boka tidligere. Det viste seg å være et veldig bra kjøp. Det blir ofte det med bøker som er kjøpt på impuls, og med en liten dose intuisjon 🙂

Jeg leste ut boka i går kveld, og i dag har jeg gått rastløst rundt og tenkt på hvordan det går med menneskene i boka…..

Den følelsen av å lese en bok som er fullstendig altoppslukende, så fin eller spennende at du ikke klarer å legge den fra deg. Det er en deilig følelse, nå forfatteren skriver så bra at historen griper deg helt inn til beinmargen. Da er det godt at det er sommer, mye tid, varmt og ikke noe annet som krever din oppmerksomhet 🙂

Når var sist gang du var helt oppslukt av en god bok? Er du ikke enig at det kan være en deilig følelse?

imageNå er du kanskje nysgjerrig på hvilken bok som tok all min oppmerksomhet… Boka heter «Et hjem til Frankie» og er skrevet av Maeve Binchy. Kanskje det blir din neste bok du leser i sommer, eller kanskje du finner deg «din-nye-favoritt-sommer-bok» neste gang du skal på butikken 🙂 Eller har du allerede en eller flere sommerfavoritter?

 

Trening og ferie

imageimageOpprettholder du de de gode treningsvanene dine i ferien eller trener du mindre eller mer enn vanlig?

Det er alltid tungt å komme i gang igjen etter en lengre pause uten trening. Kroppen må oftest dras i gang og det trenger en større dose motivasjon og viljestyrke. Derfor er det godt å gi kroppen litt fysiske utfordringer i ferien, slik at den ikke får for stort sjokk etter ferien 🙂

Jeg har blitt hekta på trening! Målet mitt før ferien var å trene minst to ganger i uka. Jeg var så heldig at der vi var på ferie i Hellas, var det gode muligheter til å trene hver dag. Alt lå til rette med vanngym, yoga/Pilates, styrke og cardio. Og selvfølgelig gå-og joggeturer på stranda eller fjellet 🙂 Det ble dager hvor jeg både jogget, gjorde pilates/yoga/stretching, vanngym og cardio/styrke på en dag, og dager hvor det bare var en morgentur eller ingen trening 🙂 Så mye trening i en ferie hadde vært helt utenkelig for meg for 2 år siden. Da fnyste jeg av alle ferie-joggere jeg så og skjønte overhode ikke hvorfor de holdt på med det der i ferien. Da skulle man jo bare slappe av.

Dagen min denne ferien startet ofte tidlig om morgenen, enten med en tur på fjellet eller en joggetur opp mot fjellet eller langs stranda. Det var noen ganger tungt å stå opp tidlig (det var jo tross alt ferie..), men når jeg først kom meg ut, var det bare deilig! Tenk, der ventet meg en helt ny dag som bare ventet på å bli fylt opp med gode ferieminner. Det er nesten vanskelig å beskrive den følelsen jeg hadde hver morgen når jeg kom ut, det jeg kan si er at det føltes helt herlig!

bilde 3

Fjelltoppen vi gikk til sett fra hotell-området

Fjelltoppen vi gikk til sett fra hotell-området

Utsikt fra fjellet, vakkert, ikke sant.

Utsikt fra fjellet, vakkert, ikke sant.

På toppen - en herlig følelse! Det blåste friskt!

På toppen – en herlig følelse! Det blåste friskt!

 

 

 

 

 

 

 

Fra en av de mange joggeturene :-)

Fra en av de mange joggeturene 🙂

 

 

 

 

 

 

Etter morgenturen var det 30 minutter med Pilates/yoga/stretching med instruktør. En bedre start på dagen kunne ikke jeg få 🙂 Utsikten var det heller ikke noe å si på. Kroppen min roper etter daglig stretching, likevel er det ikke ofte den får det… Da var det ekstra deilig å få dette tilrettelagt på ferie.

Trening på stranda

Trening på stranda

imageimage

 

 

 

 

 

 

Midt på dagen var det vanngym og på det meste var det 90 mennesker som deltok!! Det ble trangt om plassen, likevel gøy at så mange var med 🙂 Trening i vann er skånsomt for kroppen, hardt og gøy!

På ettermiddagen var det en styrkeøkt eller en cardioøkt. Også med instruktør. Alle treningene foregikk ute, og det også i 33 varmegrader! Viktig å få i seg nok drikke da!

Cardio-trening, barna syntes også det var gøy å være med

Cardio-trening, barna syntes også det var gøy å være med

Ferietid er også tid for bading og late dager. Det ble det mer enn nok tid til det også 🙂

imageimage

 

 

 

 

Trening er gøy, også på ferie 🙂 Har du enda ikke hatt ferie? Da vil jeg anbefale deg å legge inn en eller flere tidlige morgenturer i ditt eget tempo, gå, jogge eller løpe. Det gir den beste starten på dagen. Morgenturer kan være lettere å få til i ferien enn ellers, når det ikke kreves å komme seg ut av døra til en viss tid og kanskje måtte levere barn i barnehage og skole. Kanskje du til og med lager deg noen nye gode vaner du kan ta med deg når hverdagen kommer 🙂 Det eneste du trenger å pakke med deg i kofferten til trening, er et par gode sko 🙂