Månedlige arkiver: september 2014

Til ettertanke – en ett-årings inspirasjon

bilde (2)

En ett-åring gyver løs på livet med stor nysgjerrighet, lek, iver og glede.

En ett-åring undrer seg og prøver og utforsker alt som er rundt det.

En ett-åring er uredd og initiativrik.

En ett-åring har en helt unik måte å suge til seg inntrykk fra en ny verden – hver dag!

Jeg er så heldig at jeg jobber med disse små menneskene. Det er helt fantastisk å observere, hvordan de i bevegelse går fra en ting til en annen, prøver ut og utforsker, viser interesse for alt som omgir det. De sitter ikke mye stille, de er hele tiden i bevegelse. De kikker bort på de andre barna, og gjør likevel det de har lyst til.

Hver gang en dør åpnes, tar de muligheten og går ut og utforsker. Hva befinner seg på den andre siden av døren. Uredd. De kikker seg gjerne tilbake for å se om den trygge basen, jeg eller en annen voksen, fortsatt er der. Når den tryggheten er til stede, utforsker de mer.

Så herlig. Tenk å være ett år igjen – tenk på det at hver dag er det er iver tilstede og en unik evne til å se muligheter i alt som er.

En ett-åring ER inspirasjon.

Hvor ofte griper du en mulighet hver gang den kommer?

Hvor ofte klarer du i det hele tatt å se at mulighetene bare ligger der framfor deg?

Hvor ofte går du uredd ut i nye situasjoner?

Hvor ofte leker du?

Hvor ofte sanser du inn øyeblikket med hele kroppen og bare ER. Alle lukter du omgir deg med, alle lyder, alle smaker og alle følelser det setter i sving?

Når skal du gjøre det neste gang?

Lørdag-formiddags-tanker

Livet er til for å leves. Livet er til for å brukes. Livet er til for å nytes. Livet skal leves – NÅ!!

Denne uka har jeg vært alene hjemme med 2-åringen. For meg betyr en sånn uke egentid etter at gutten har lagt seg. Det vil si fra ca kl 19 og til jeg skal legge meg, helst kl 22. Ca 3 timer hver kveld. Alt jeg skal rekke å gjøre på denne tiden, tenkte jeg. Lese bøker, se film, trene, lage mat, meditere, gjøre yoga…… Hei, vent litt. Brems litt nå!! Hverdagene går jammen meg i ett etter at jeg har begynt å jobbe igjen. Etter jobb er det trening og kamper for eldstemann, foreldremøter i skole og barnehage, diverse dugnader mm… Ja det går i ett!

Sist søndag, før denne «alene-hjemme-uka» begynte, tok meg tid til å sette meg ned, skrive ned det jeg hadde lyst til å gjøre, og lage en liten plan. Da så jeg raskt at jeg ikke ville rekke over halvparten av det jeg egentlig hadde lyst til. Og det gav meg faktisk en ro, kanskje jeg rett og slett skulle senke forventningene til en slik uke. Det er så lett å bli skuffet og irritert på seg selv når ikke alle forventninger innfris.

Så derfor tok jeg en dag om gangen, eller det vil si kveld. Jeg satte meg ned i sofaen og så litt på tv. Stod det på planen, nei. Det gjorde ingenting, for det var det jeg trengte å gjøre akkurat da. Akkurat da var det riktig å se på opptak av «Side om side», to episoder faktisk, og bare kjenne at skuldrene sank ned der de skulle være. Puste litt ut og bare nyte og være.

Planen min ble delvis fullført de andre kveldene i uka. Litt jobbing, litt blogg, lek på kjøkkenet med nye oppskrifter.

Jeg er veldig fornøyd, tilfreds, lettet, glad og takknemlig. Glad for å ha hatt en «annerledes-uke» som har vært min i mitt eget tempo, hvor jeg har lagt vekk krav om å være «supermamma» som har på stell hele tiden, som hele tiden sørger for at andre i familien har det de trenger til enhver tid. Jeg har skjønt hvor mye jeg har stresset hele tiden etter at jeg har begynt å jobbe. Det er på tide å senke skuldrene, også i ukene som kommer. Det er på tide å ta små pauser i hverdagen og bare la ting fare. Det er på tide å senke forventningene og nyte den tiden som er, akkurat nå.

Nå, mens gutten enda tar seg en formiddagslur, skal jeg nyte roen i huset. Sette på litt rolig musikk og legge meg godt til rette på sofaen med et deilig pledd og bare nyte. Puste, være, nyte, glede og fylle hele kroppen med takknemmelighet over en deilig uke.

Håper du får en deilig helg hvor du kan finne litt tid til deg selv og bare nyte og bare være.

 

bilde (1)

 

 

Mat – til glede og inspirasjon

Mat og ernæring har blitt min nye store interesse, ja lidenskap vil jeg vel helst kalle det. Jeg er overbevist om at det vi spiser påvirker helsa vår, helt inn på cellenivå. Vi spiser oss friske, eller vi spiser oss syke.

Som Hippokrates sa det «“La din mat være din medisin, og la din medisin være din mat”.

Det er nå engang sånn at mye av den maten vi får tak i i våre butikker, har hatt en lang vei å reise før den havner i vår handlekurv. Det innebærer blant annet at maten vi kjøper, inneholder mye tilsetningsstoffer. Dette for at maten skal holde helt hjem til vår kjøkkenbenk.Inneholdsfortegnelsene kan være lange som vonde år og ikke forstår vi halvparten av det som står der. DET gjør heller ikke kroppene våres. De kjenner ikke igjen det som ikke er naturlig og må derfor jobbe litt ekstra for å fordøye og nyttiggjøre seg  maten. Det lille ekstra som kroppen skulle brukt til å gi energi og overskudd. Istedenfor blir vi trøtte, slappe og energiløse og syke.

Det er vel dette jeg har gått kjent på, å være energiløs, trøtt, slapp… Og jeg har spist mye grandiosa og toro tomatsuppe!!

Våren 2011 var jeg og samboeren min på et helgekurs om raw-Food. Jeg hadde aldri hørt om raw-Food, og kunne knapt nok uttale det en gang… Kurset var veldig informativt og jeg lærte mye om matvarer jeg ikke engang visste at fantes. Etter dette kurset endret nok fokuset seg noe på hvilken betydning mat har og hva det gjør med kroppen. Jeg begynte også så smått med supermat, som hvetegress, chlorella, spirulina, chia… Med det som utgangspunkt ble jeg mer og mer interessert i ernæring, og jeg har lest blogger om mennesker som har lagt om kostholdet sitt, kuttet ut visse matvarer og lagt til nye og dermed fått mer energi og overskudd.

Sakte men sikkert har jeg også endret mitt kosthold. Vekk med posesupper, hurtigmat og annen «drittmat» og jeg har ønsket velkommen gode råvarer, så mye økologisk som mulig, og også kortreist mat hvis det er mulig å få tak i. Jeg lager stort sett mat fra bunnen av. En god huskeregel jeg vet jeg har hørt flere steder, er «Spis mest av den type mat som dine besteforeldre og oldeforeldre ville gjenkjent som mat»

Jeg er ingen ernæringsekspert, jeg kan lite om sammensetning av kosthold for å få i meg nok av det kroppen trenger av alle vitaminer, mineraler osv, men så lenge jeg spiser nogenlunde variert, vil jeg tro jeg får i meg det meste av det jeg trenger.

Dette spiser jeg i løpet av en dag

Frokost: Supersmoothie med banan, avocado eller mango, frosne bær og diverse supermat. For tiden har jeg dilla på ingefær, så det puttes også gjerne i smoothien.

Lunsj: Salat. Jeg har funnet ut at det tar meg ca 10 minutter å lage en salat om morgenen. Jeg putter oppi det jeg har av grønnsaker, som for eksempel paprika, agurk, vårløk, ruccola, spirer, tomat. Ettersom jeg spiser en avocado om dagen, tar jeg gjerne i det, om jeg ikke puttet det i smoothien. Kutter jeg opp avocadoen i salaten, presser jeg sitronsaft over, da holder den seg fin. Varierer med å putte oppi linser, kikerter, egg stekt eller kokt, reker, tunfisk. Topper gjerne salaten med friske urter, valnøtter og hempfrø. Og gjerne litt fetaost. Det er litt varierende hvor mye mat det er i salaten. Tar gjerne med en gresk yoghurt til «dessert».

Til mellommåltid kan jeg spise yoghurt, nøtter eller frukt.

Til middag spiser jeg mye grønnsaker, passende mengde kjøtt eller fisk og minimalt med ris/pasta/potet.

Kveldsmat er det litt varierende om jeg spiser, selv om jeg har lært at det også er et viktig måltid. Det kan være frukt, yoghurt, cottage cheese.

Jeg finner mye inspirasjon, som matoppskrifter, på blogger. De finner jeg som oftest via facebook. Jeg har flere venner der som jeg vet jeg opptatt av ernæring og helse. Innimellom tar jeg en kikk på deres «liker-sider» for å se om det kan være noe der jeg synes ser spennende ut for å utvide min horisont, gå ut av «komfortsone-boksen» og prøve noe nytt!

Jeg liker å leke og eksperimentere med mat, prøve ut nye oppskrifter og finne nye favoritter. For tiden leser jeg Berit Nordstrand sin bok «Mat til sinns», og «Mat med mer» ligger som neste bok i køen 🙂 Det er fine informative bøker, som også inneholder oppskrifter og mye inspirasjon 🙂

Følg med på bloggen, det vil dukke opp mer om mat og ernæring, litt småoppskrifter og annen inspirasjon 🙂 Ønsker deg en god kveld!

Kveldskos Coco crunch og en deilig kopp te - til å nytes

Kveldskos Coco crunch og en deilig kopp te – til å nytes

 

 

Hva gir du kroppen din når du er syk?

I dag er jeg hjemme fra jobb med min 2-åring som er syk. Snørrete og slapp er han. Det er aldri noe gøy når barna er syke. Da er det godt å være hjemme hvor det er rolig og vi kan ta dagen helt i vårt eget tempo.

Det var ikke ofte jeg fikk noe å spise med sukker i når jeg var liten. Det var lørdagsgodteri, OG da jeg var syk. Tror ikke det er så uvanlig egentlig.. Raske karbohydrater er enkelt å få i seg når matlysten ikke er på topp, og når man trenger litt energi. Men, Er det egentlig så bra med sukker og andre raske karbohydrater, som for eksempel boller, når man er syk? Jeg tror ikke det. Det er «mat» kroppen i utgangspunktet ikke trenger, og hvert fall ikke når kroppen er syk i tillegg. Da trengs det rene gode matvarer, uten for mye tilsetningsstoffer, slik at kroppen kan få hjelp til å bli fortest mulig frisk igjen.

Til lunsj i dag lagde jeg en smoothie med banan og avocado, kokosvann og litt forskjellig supermat. Smoothie går alltid ned på høykant her. Jeg bruker en del supermat i hverdagen, og det er også mye som kan gis til barn. I dag fikk han Purely fruit, som inneholder mye C-vitamin, Rice bran med mye B-vitaminer som virker beroligende og ikke minst kokosolje som hjelper mot omtrent alt. Alt i alt mye antioksidanter som forhåpentligvis skal hjelpe kroppen hans til å bli fortere frisk!

Det er lett å synes synd på seg selv når en er syk, og få lyst på sjokolade og boller og annen «søppelmat». Håper du får lyst til å tenke deg om en gang til neste gang du er syk og vil ha en hvetebolle og et glass brus. Lag heller noe kroppen din vil bli glad for. For eksempel  smoothie. Det er enkelt å lage og smaker alltid godt! Er du for syk til å lage det selv, kan du få de du bor sammen med til å lage til deg og sette klart i kjøleskapet.

Hvis du velger å samarbeide med kroppen din og gir den supergod næring, vil den samarbeide med deg og gjøre deg raskere frisk!

bilde 2

"Bli-frisk-smoothie"

«Bli-frisk-smoothie»

Mine første tanker etter 2 år som «hjemmemamma»

Jeg har begynt å jobbe igjen etter 2 år i «mamma-permisjon». To herlige år, hvor jeg ikke bare fikk erfare hvordan det var å bli mamma for andre gang. Men hvor jeg også har brukt tid på å legge om livsstilen, til mer sunne matvaner, positive tanker og regelmessig trening. Jeg har lært utrolig mye og er takknemlig for alle erfaringer, oppturer og nedturer, latter og tårer. Og ikke minst har jeg gitt barna mine mye av min tid.

Jeg har så mye erfaringer, tanker og drømmer jeg har lyst å fortelle deg om. Både fra det jeg har opplevd de to siste årene og det som skjer i hverdagen min nå. Jeg brenner skikkelig for å inspirere andre til å lage seg det livet de ønsker, fullt av energi, fullt av livslyst, fullt av lidenskap, fullt av glede, fullt av kjærlighet til seg selv og de rundt seg. Det bobler nesten over inni meg bare jeg skriver om det!! Du må gjerne dele denne bloggen med noen som du tror at vil like å lese det jeg skriver om.

Hvis jeg skal spesielt nevne en ting som har vært spesielt med å være hjemme i 2 år, må det bli de rolige morgenstundene vi har hatt. Tenk å alltid kunne starte dagen med  «God morgen» og alltid ha den tiden som trengs til eldstemann skal på skolen – ikke noe stress og mas fordi hele familien skal ut av døra samtidig. Det er en god morgen for liten og stor, og jeg er overbevist om at det har skapt en fin start på livet for yngstemann.

Selv om jeg nå har begynt å jobbe, starter vi alltid morgenen med en mild «God morgen» og et smil. (med unntak av når jeg begynner på jobb kl 7 da, og resten av huset fortatt sover når jeg går til jobb). Da må gutta mine, inkl den store voksne, klare seg selv. Og det tror jeg faktisk de klarer veldig bra! Alle har godt av at mor er ute av huset 🙂

imageMorgenen setter ofte sitt preg på hvordan resten av dagen blir. Hvordan er din morgen hjemme hos deg? Har du god tid eller stresser du for å rekke jobb? Er du morgengretten og helst ikke vil snakke med noen? Eller snakker du positivt til deg selv og de som er rundt deg,

Hva sier du til deg selv når du våkner til en ny dag? «Å nei.. jeg vil sove litt til…» Oh, shit i dag skal jeg…….»       eller «Yes, en ny dag. I dag gleder jeg meg til……!»

Jeg ønsker deg en strålende kveld og en super «Goooooooood Mooooorning» i morgen tidlig!

Hva ønsker du å si til deg selv når du våkner i morgen tidlig?