Månedlige arkiver: februar 2015

Turen gikk til LONDON

 

Jeg trodde vel egentlig aldri jeg skulle komme meg til London, ettersom to tidligere forsøk gikk rett i vasken. Nå hadde jeg egentlig ikke så lyst å dra til London heller da. Det var mest bare for å si at jeg hadde vært i en by «alle» har besøkt. Jeg, som ikke liker menneskemylder, shopping, støy og kaos særlig godt.

Noen ganger kan jeg være utrolig forutinntatt. Jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke ville like London noe særlig, og at jeg bare ville bli sliten av alt stresset og maset. Likevel skulle jeg ta en tur. Musikal hadde jeg uansett alltid drømt om. Notting Hill fristet også litt et besøk. Men Oxford Street midt i rushet, nei takk, ikke for meg nei

London ble det.

London viste seg å være helt magisk for meg. Jeg ante ikke at jeg ville trives så godt i den byen. Til og med Oxford Street i totalt menneskekaos – ikke det at det var det hyggeligste jeg gjorde, men det var jo en opplevelse i seg selv!

Med oyster-card til tuben og GPS på mobilen fant vi fort frem dit vi ville og fikk sett utrolig mye på bare tre dager. Marked i Portobello Road, Tower Bridge, Oxford Street, Big Ben for å nevne noe. To av tre morgener ble det joggetur i Hyde Park som vi bodde rett ved.

Det var to ting vi hadde bestemt at vi skulle på forhånd. Det ene var at vi skulle en tur med London Eye – som var langt fra så ubehagelig som jeg hadde sett for meg. Det andre var musikal – Lion King. Wow! For en opplevelse!!

bilde 1 (2)bilde 3 (2)jeg og atle

bilde 4 (2)Vår første matopplevelse i  London er verdt noen ord for en matnerd som meg. Det var en tur innom Pret, som hadde virkelig gode «Fast-food» alternativer. To hardkokte egg og noen spinatblader til ca 20 kr, quinoasalat og ferske juser. Det er noe annet enn pølse, brus og boller det.  Det har vel skjedd noe på «fast-food-fronten» i Norge også. Vi nærmer oss mer og mer gulerøttene og smoothies, men vi er enda for langt unna til at det enda konsumeres mengder med pølser og boller. Jeg fikk også vært innom et par helsekostbutikker, med langt større og billigere utvalg enn vi har her i Norge.

Midt i Portobello Market fant vi Portobello Wholefood - organisk mat i mengder!

Midt i Portobello Market fant vi Portobello Wholefood – organisk mat i mengder!

Hva var det som var så fasinerende med London? Det var vel mangfoldet, utvalget og høfligheten. Jeg tok også en pause fra hverdagen her hjemme og bare levde – her og nå! Det var ingen tider å forholde seg til, det lengste vi noensinne ventet på tuben, var 4 minutter. Det var bare en deilig frihet og mange opplevelser.

Jeg rakk til og med å lese en hel bok denne helga.

Har jeg nå etter denne begivenhetsrike turen til London lært å ikke være så forutinntatt i andre sammenhenger? London var en fantastisk opplevelse og jeg vil gjerne reise dit igjen. Tenk så mye vi går glipp av om vi bestemmer oss på forhånd hvordan ting vil være – selv uten å ha prøvd.

bilde 5 (2)

Takk for denne gang London, til vi ses igjen..

 

En ting er sikkert, jeg skal aldri til New York….  Der er det sikkert enda mer kaos, stress og mye mennesker.

Eller?

Er du klar for en ny uke?

Hvordan du har det om morgenen, kan ofte bli avgjørende på hvordan resten av dagen blir.

La derfor morgenen være en god start!

Det er ikke alltid det er like fristende å hoppe ut av senga og gyve løs på en ny dag. Her får du noen enkle raske tips for å komme i bedre humør og starte dagen på en god måte.

  1. Smil – uansett humør
  2. Hopp opp og ned, rist på kroppen
  3. Strekk deg så lang du er. Stå på tærne og hold armene høyt over hodet.
  4. Ta et par dype åndedrag
  5. Kle deg i klær med freshe farger, eller pynt deg med smykker eller skjerf
  6. Gi deg selv en god klem, eller hold hånda di
  7. Si «YESS!! Dette er en bra dag! Jeg er BRA NOK!» høyt til deg selv i speilet minst 10 ganger
  8. Lytt til, og beveg deg gjerne til yndlingssangen din
  9. Drikk et glass vann og blås bobler i glasset, bare for moro skyld
  10. Si tre ting du er takknemlig for

bilde til blogg
Hvis du har endret tilstand, om enn bare bitte-litt til det bedre. Gjør 1-2 ting fra lista gjennom dagen og legg merke til hvordan dagen blir gradvis bedre og bedre.

Hvis du fortsatt er i samme tilstand som da du stod opp, etter at du har gjort alle disse tingene: start på nytt i morgen! Husk, det er alltid ok å ha inne «Pause-knappen»  noen dager innimellom. «Play-knappen» aktiveres snart nok igjen 🙂

Husk – Du er alltid BRA NOK, enten du er på Pause eller Play!